Monday, May 25, 2009

Orang itu....

Selalu bila nrl ada peluang hantar adik pegi tuisyen, nrl akan curi2 pandang kat tong sampah besar nun di seberang jalan. Bukan ape, nak tgk, ade tak uncle yang selalu kutip kertas, kotak dan pape je dr tong sampah tu. Nrl suka tgk dia, walaupun tiap kali tu jgk, nrl sebak. Dia dah tua, tangan dia kudung sebelah..baju dia lusuh, basikal dia buruk..tapi, dia tetap keluar malam2, kutip pape yang boleh dia jual dari tong2 sampah. Dari satu ke satu tong sampah besar. Kadang, tengah hujan rintik2, nrl nmpk dia tepi tong sampah..rasa nak menangis.. Dengan tangan yang tinggal satu itulah, dia cari duit untuk sesuap nasi.

Tangan yang satu itu tak pernah menadah simpati, tangan itu masih kuat mencari kertas2 dan kotak dari tempat berbau kelat itu. Tangan itu masih mampu menuntun sebuah basikal buruk kesana kemari pada waktu malam, tanpa lampu. Juga tanpa payung ketika hujan. Dia lah yang paling nrl tunggu untuk jumpa, setiap kali lalu kat situ waktu malam. Dia menyedarkan nrl, bahawa selagi seseorang itu bernyawa, semangat mesti terus ada. Kekuatan harus dimiliki, walau nasib kadang tidak menyebelahi..

Malam ini, nrl nmpk dia lagi..masa beli burger di simpang jalan. Dah makan ke dia mlm ni? tak lapar ke dia..ape ada kalau dia lapar...?.. Nak aje nrl pegi jmpa dia, tapi malam2 dh dkt pkl 10, nrl kena fikir banyak kali utk keluar dari kereta sorang2. Tempat tu sunyi, agak gelap. Kedai2 dh tutup.

Malam ni, nrl ingatkan diri, nanti..bila nrl senang,jangan jijik untuk turun ke tepi tong sampah, kalau jumpa org yang memerlukan..jangan berat nak hulur duit, walau yang menadah tu tangannya comot..jangan pernah lupa,satu masa dulu nrl pernah berharap nrl dpt bantu...
Jangan lupa Nurul, tlg jangan lupa...... :,(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...