Saturday, December 31, 2011

MENUTUP 2011...............

Ya Allah,..janganlah Engkau biarkan aku menyerahkan sesuatu apapun pada diriku sendiri,..walaupun sekelip mata.....
Sebab,..
Setakat mana sangat nrl mampu kuat dengan semangat, sejauh manalah sangat nrl mampu tabah dan berani menempuh hidup,..walaupun telah cuba dan cuba berdikari...
Kudrat nrl terhad..ilmu cuma sikit.. Mana mungkin nrl dapat harungi hidup yang penuh cabaran ini hanya bersandarkan kekuatan diri... Yang nyata, pada Allah jua tempat nrl pinjam dan serahkan segala-galanya...
Sematang mana pun fikiran mampu mencongak hidup,..nrl tetap tak tahu apa sebenarnya yang terbaik untuk diri sendiri...Nrl hanya penerima, bukan pemberi. Yang memberi ialah Allah, dan apa yang diberi itulah yang terbaik... Akal ini tetap tak akan mampu mendahului apakah rahsia disebalik yang pahit, pedih dan sakit... selagi belum sampai masanya...
InsyaAllah... Setiap detik selagi hidup, hati ini akan terus tetap berdamai dengan takdir; setelah berusaha mencorakkan kehidupan sendiri dengan panduan serta kekuatan yang dibekalkan oleh Nya jua...
Sesuatu yang buruk atau mendung, mungkin tak dijangka atau disangka, belum tentu satu keburukan...
....seringkali keberkatan, kebaikan dan kejayaan dibungkus oleh takdir dengan kepahitan, kepedihan dan kegagalan terlebih dahulu...

Dialah yang akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan di sebalik setiap takdirNya.. Kita memang tak mampu tahu segalanya... Namun apabila Allah yang Maha Penyayang yang menetapkan, tentu kasih sayangNya sentiasa mendahului kemurkaanNya...
Kita hamba Allah...Dia tak akan mengecewakan kita....

"Seringkali sesuatu itu difahami dahulu sebelum dirasai, Namun acapkali juga kita memahami sesuatu hanya setelah merasainya".....

 
Dari hati seorang insan biasa..dalam dingin dan tenang malam Cameron Highlands..
~ Ditemani instrumental "Ombak Rindu"...

Alhamdulillah atas semua kenangan ini :-)

Jambori Tganu.. Payung & Bju Hujan transparent trademark cikgu Nurul ;-)
Malam Dinner :-)
Sebelum Balik... dgn kontigen Jengka :-)
Batu Hampar, Manir... balik tganu kali kedua - .......
 

Huhu..ni je...
Pulau Duyong..at night :-)
Aus..Mak Ngah..Ofi :-)
 

UTP..... :-)
 



Balik CH dahhh.. :-)
Orientasi tahun 1... :-)
 

Cuti yang paling bz....

Sambungan selepas balik ke Terengganu..............
19/12...bertolak balik ke Kulim dari Tganu... Mesra Liner..sampai kulim 5.30pg...
20/12...drive ke Tronoh..untuk interview Yusran di UTP..
21/12...drive balik Kulim...
22/12...drive ke CH.. 2 jam dok CH untuk tt borang SBPA.. balik Kulim...
23/12...pg lg dh bwk PJP 696 g servis...dkt RM400 hbs pg tu...
24/12...pukul 4.30pg dah ada kat stesen bas kulim...amik opie baru sampai...
25/12...seharian ke utara lg..Kodiang ada kenduri..Alor Star jalan2...senja sampai umah...
26/12...Bertolak balik CH....
27/12...Meeting kat sekolah...
28/12...Seminar Perkongsian Ilmu kat PPD CH..seharian..
29/12...Orientasi tahun 1..tahun depan ajar darjah 1..petang tlg jaga pjbt sek sebab anis kluar
30/12...Masih ke sekolah...pagi je..ptg kemas bilik, ubah deco sempena tahun baru...
31/12...Hari ini... operasi bersih n kemas seluruh rumah dgn anis...letih tapi x terasa sebab sambil tgk   Ombak Rindu,..huuhu :-)

Selamat direkodkan~ 31/12/11

Tuesday, December 13, 2011

Aku yang bertanya..tentang erti cinta pada alam.......

Kisah tentang aku yang bertanya tentang erti cinta pada alam..lalu satu persatu dari mereka menjawab kepadaku.

Wahai bumi,apakah itu erti cinta?

Bumi menjawab:
"Cinta adalah hamparan tempat tumbuh segala bahagia dan harapan. Ia memang dipijak dan dihinakan tetapi dia tidak peduli. Kerana cinta hanya ingin memberi dan itu saja yang diingininya."

Wahai air di tasik,apakah itu erti cinta?

Air menjawab:
"Cinta adalah hujan yang menumbuhkan benih-benih kesukaan, kerelaan akan keterikatan, Kerinduan dan kesenduan, atau samudera kasih luas sebagai naungan segala perasaan."

Wahai api,apakah itu cinta?

Api menjawab:
"Cinta adalah panas yang membakar segala, dia juga dapat memusnahkan hidup dan terus menyala. Demi nyalaannya, makhluk rela terbakar dalam amarah dan kederhakaan."

Ya Allah....

Wahai angin, apakah itu cinta?

Angin menjawab:
"Cinta adalah hembusan yang menebar sayang. Orang kata cinta itu buta kerana sering dia dihalakan entah kemana-mana. Dia juga tak terlihat, tanpanya segala jiwa hampa."

Wahai langit, apakah itu cinta?

Langit menjawab:
"Cinta adalah luasan tanpa batasan. Luasnya tiada makhluk yang tahu. Kecuali bahawa cinta itu bahagia yang biru atau derita kelam yang kelabu."

Wahai matahari, apakah itu cinta?

Matahari menjawab:
"Cinta adalah hidup yang memberi tenaga kehidupan dan cahaya harapan. Ia takkan lelah memberi harapan sampai ia padam dan mati."

Wahai pohon, apakah itu cinta?

Pohon menjawab:
"Cinta adalah akar yang menyumbang segalanya. Ia tulus hingga tak juga perlu terlihat dan dikenal. Tetapi ia terus memberi agar seluruh pohon itu bahagia, kukuh, berbuah dan berbunga indah."

Wahai gunung, apakah itu cinta?

Gunung menjawab:
"Cinta adalah rasa yang menjulang tinggi. Rasa itu tenang dan menyejukkan. Namun saat gundah dia akan meleburkan sekelilingnya dengan aliran lava cemburu yang membara."

Lantas aku bertanya pada cinta itu sendiri..
Wahai cinta, apakah erti sebenar dirimu?

Cinta menjawab:
"Cinta adalah bila engkau patuh pada Dia meskipun kau tidak pernah melihatNya, engkau tidak pernah menyentuhNya tetapi engkau patuh kerana merasakan kehadiran Nya. Kerana cinta bukan apa yang dilihat tetapi rasa.

Cinta adalah bila engkau takutkan murkaNya dan takut jika Dia meninggalkanmu. Lalu engkau mencari-cari alasan untuk selalu dekat denganNya bahkan jika engkau harus derita atau lebih mengerikan dari itu.

Cinta adalah engkau menyimpan segala harapan padaNya dan tidak pada yang lain. Engkau tidak mendua dalam harapan, dan demikian selama-lamanya. Cinta adalah bila engkau setia bernafas dalam jiwa sebagai hambaNya setulus jiwa.

Cinta adalah engkau merasa kasih sayang yang tunggal yang tidak engkau berikan pada yang lain. Engkau rindu akan hadir dan bertemuNya. Engkau suka apa yang Dia suka dan membenci apa yang Dia benci. Engkau merasakan semua ada padaNya dan atas nama-nama indahNya."

Aku bertanya pada cinta lagi..
Mampukah aku untuk itu? Mampukah aku melaksanakannya?

Cinta menjawab:
"Selama engkau mengetahu hakikat penciptaanmu dan dan bersyukur dengan nikmat yang diberi, maka itu semua akan engkau rasakan,percayalah..."

Allah...indahnya cinta buat Mu….

- Jawapan bumi,air,langit dan pokok...nrl suka... :-)
Tq for sharing this...Syafa :-)

Sekian yang lama....

19 November 2011
- Drive, Cameron Highlands ke Terengganu... 10 pg - 4.30 ptg

29 November 2011
- Drive, Terengganu ke Kulim, Kedah... 12.30tgh - 8.30 mlm

30 November

- 6 Disember 2011.. Minggu utk saudara mara & tetamu cuti sekolah...huhu

14 Disember
- ...Kulim ke Terengganu... Bas ekspress 10 mlm nanti, sorang2 je...relatives matter..balik x tahu bila...

Keinginan nk update blog terpaksa disimpan dulu dlm hati... kurang sangat masa..tapi tetap rindu,..huhu.. Gambar-gambar sepanjang cuti belum sempat nk upload...but i will, insyaAllah... :-)

Friday, November 11, 2011

Memaknakan erti syukur buat diri ini...

Nurulhuda,....
"Mana mungkin mampu kita zahirkan kalimah kesyukuran jika yang memuji itu adalah seorang hamba yang penuh kekurangan; di hadapan Allah swt yang padaNya ada segala kesempurnaan? Bahkan untuk melafazkan rasa syukur itu sendiri pun, kita hamba yang lemah ini meminjam kalimah daripadaNya jua..."


Erti syukur,...adalah apabila kamu menyedari bahawa kamu bukanlah pemilik segala kenikmatan...semua ini milik Allah swt dan datang daripadaNya... - Imam Junaid Al-Baghdadi

Wednesday, November 2, 2011

Gambar terkini kami :-)


Pukul 8 pagi semalam...gmbar untuk banner sekolah.. :-) 

-Please click on the pic to enlarge-

Saturday, October 29, 2011

"Cikgu, Napisah mau nyanyi..." :-)

2,3 hari dalam seminggu tu, ayu sibuk panggil cikgu nurul dia..dan perkara yang nk di"kabo" kan cuma 1..- napisah mau nyanyi kat cikgu...
 Ok2 napisah..lagu ape.. :-) ..

Belum hafal,cikguuu...si napisah pulak jawab... hmm.. ok, cikgu tunggu sampai napisah dah hafal :-) kita rakam ea,..buat video... :-)

Hari itu... ayu dah tak sabar nak tengok si napisah kwn baik dia..nyanyi utk cikgu nurul...
 Dgn malu2..2 org anak murid asli comel ni datang ke meja cikgu nurul, dlm kelas... 2 Siddiq..
Piona..Napisah..Hassan :-)

Rupenye lagu untuk cikgu Nurul,.. Wali Band - Harga Diriku...

Di dirimu aku menemukan
Yang mencintaiku
Yang menyayangiku
Di dirimu aku ketakutan
Kau biarkanku
Kau tinggalkanku
Bila kamu tak lagi denganku
Ku tak tahu apa utk jalani hidupku
Bila memang kau pergi dariku
Ku tak ada lagi di dunia ini

Mengertikah kau siang malamku
Dan tangis tawaku
Kau semua hidupku
Pandang aku pandanglah hatiku
Aku tak mampu melangkah tanpamu



Bukan ku tak punya harga diri
Tapi dirimu begitu berarti
Kaulah nafasku engkau harga diriku
Mengerti aku….

video
                  Rec- Napisah, Harga Diriku
Terima kasih Napisah syg...wpun "tak ingat",..huhu..tapi sebab lagu ni awak tujukan khas utk cikgu,.. pada cikgu, tetap istimewa :-)

Harga_Diriku mp3 

Thursday, October 20, 2011

Mengingatkan...

Selagi mana kita hidup,..
selagi itulah,..
kita akan meneruskan perjalanan kita ini...
kerana,
kita tidak akan tahu apa yang ada di hadapan...
jika kita tidak meneruskan perjalanan hingga ke hujungnya...

"Yang penting, Allah swt Maha Mengetahui"...
Terima kasih kwn2 sebab mengingatkan Nurul...

Friday, October 7, 2011

Lagi Suasana Perkhemahan Bersepadu...

Tq Cikgu Duan...kak zu.. tukang ambik gmbr selain nrl :-)






 






Monday, October 3, 2011

"Ada....dalam doa Nurul.."

Kali pertama bumi ini diciptakan, bumi ini selalu bergoyang, bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya. Perkara ini merunsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT…
   “Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?” Tanya para malaikat.
    “Kerana belum dipaku.” Jawab Allah singkat.
   “Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi wahai Rabb?” Tanya para malaikat lagi.
    “Aku akan menciptakan gunung-ganang.” Jawab Allah.
Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai pada paksinya. Maka kemudian gunung pun dikenali sebagai paku bumi yang diciptakan Allah SWT.
Paku merupakan benda keras yang dibuat dari besi. Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi.
“Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku?”
“Ada!” Jawab Allah. “Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melehkan besi”
“Adakah yang lebih kuat lagi selain api Ya Rabb?” Tanya malaikat lagi.
“Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api.” Jawab Allah lagi.
“Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat lagi selain air?” Sambung malaikat.
“Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia menghembus.” Jawab Allah lagi.
Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari semua itu (gunung, api, air, angin)?” Malaikat bertanya lagi.
“Ada! Iaitu nafas hambaku yang berdoa kepadaku. Kerana sesungguhnya DOA itu mampu mengubah takdir.” Demikian Allah SWT menjelaskan.
~ Kerana itulah pemilik blog hitam putih bertemankan hujan ini lebih senang menjawab.."Ada..,dalam doa Nurul..".. :-)...
kerana yang terakhir setelah segala-galanya, semua ketentuan...datang dari Illahi...


Sunday, October 2, 2011

Perkhemahan Bersepadu Unit Uniform SKKR :-)

Keesokan paginya pulak..nrl g sekolah sebab ada perkhemahan ni..wpun bdk2 tak tidur di sekolah,..alhamdulillah...pengisian dan riak keseronokan murid2 buat nrl dan semua kwn2 cikgu lain lega & puas hati :-). Tahniah Pasukan Pengakap..sebab menang banyak kategori...





Sori :-( ..cikgu nrl x sempat pakai uniform hari ni..
 





Pandu Puteri

TKRS

Pengakap
 

Mkn2..mkanan dari hamper yang pengakap menang :-)

Letih..amat sangat...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...