Monday, May 18, 2009

Terdetik..; Nurul akan jadi rumput,..cikgu,..atau pelajar itu..?

Pada satu hari di sebuah sekolah seorang murid bertanya kepada cikgunya..ketika itu guru tersebut sedang mengajar makna 'kasih sayang'.
Pelajar itu bertanya:
'Cikgu,mcmana kita nak pilih seseorang yang terbaik untuk kita sayangi? Mcmana jugak kasih sayang itu boleh berkekalan?"
Jawab cikgunya:
"Okay,kamu ikut apa yang saya suruh..kamu pergi ke padang,kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput2 di depan kamu..pilih yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang..walaupun sekali. Petik rumput tersebut bawa ke kelas"
Apabila pelajar tersebut pulang, tiada sehelai rumput pun yang di petiknya. Cikgu itu bertanya:
"Kenapa kamu tidak memetik satu rumput pun?"
Pelajar tadi menjawab:
"Tadi masa saya berjalan,saya cari rumput yang paling cantik. Mmg ada byk yang cantik,tapi cikgu kata petik yang PALING CANTIK ,maka saya pun terus berjalan ke depan tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang..saya tak jumpa pun yang paling cantik..mungkin ada di antara rumput yang di belakang saya tadi yang paling cantik..tapi cikgu kata saya tak boleh menoleh ke belakang..jadi tiada lah rumput yang saya petik".
Cikgu itu menyatakan padanya:
"Itulah jawapan bagi soalan kamu tadi..maknanya apabila kita telah berjumpa dgn seseorang yang kita sayang..janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu..kita patut hargai dan menerima seadanya..dan menjaga dgn sebaik2nya insan yang kita sayangi itu..jgn kita menoleh ke belakang lagi kerana yang terjadi telah tersurat..dan berdoalah semoga yang telah terjadi takkan terulang lagi.. Kita perlu ingat bahawa orang yang kita sayangi itulah paling sempurna pada kita..mahupun nak di ikutkan, byk lagi yang lebih baik..."

3 comments:

Anonymous said...

S'patut nya..
Kita perlu m'yayangi s'seorg dgn s'sungguh nya...
'cintai seseorg dgn sepenuh hati,...
dan m'bahagiakan org itu dgn kasih sayang...
kadang2...
pengalaman mengajar kita untuk bertindak dengan lebih matang dan lebih menyayangi org yang d'sygi tersebut... LOVE n PEACE X0X0X0

Anonymous said...

itu la yg telah terjadi kepadaku..
tapi tiada apa yg dpt menghalang ku dari trus mencintai org yg telah kutemui itu...

"Mohd Iqram Haikal" kepada "Alia Natasya"

Anonymous said...

salam nurul

ada satu pepatah arab yg berbunyi jika kita telah dapat seseorg yg baik dan kita melepaskannya tanpa sbb munasabah maka akhhirnya kita xkn dpt yg lebih baik drpd 2 lagi smpi bila2...percayalah

Allah menjadikan umatnya adalah sebaik baik ummah....maka tiada yg xbaik....semuanya baik belaka cuma bergantung pada cara kita mencoraknya....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...