Monday, September 17, 2012

Biskut raya untuk cikgu..

Minggu lepas raya,...sekolah macam biasa, cuma sibuk aje yang makin luar biasa... Minggu PKSR 3.
Macam biasa jugak,..minggu exam..tempat nrl adalah kat bilik S/U Peperiksaan. Tak sangka satu hari dlm minggu tersebut,...datang Fatin Athirah..anak murid tahun 5..ke bilik nrl dengan satu bekas makanan dlm plastik.. "Cikgu, ni saya bwk biskut raya kat cikgu...ade yang saya buat..ade yg mak saya buat"..
Ha?..owh biskut raya.... "Trima kasih Fatin...nanti cikgu rasa ye,.." :-) ..

Mm..rasa jelah semua tgk mane sedap...baki simpan esok2.. dok sorang kat bilik ni, ade jgk mkanan. Cuma,...teringatkan si Fatin ni..kesian pun ade. Dia bukanlah dlm kumpulan murid sederhana,..murid lulus pun belum. Payah sungguh dia nak faham subjek BI. Tapi, mintak beli kamus dia beli...mintak buat keje..dia buat.. wpun ada masa dia renung mata nrl dgn jwpan - "Saya tak siap sebab saya tak faham cikgu,...saya tak reti nak buat..."

Kak chah pun bercerita lepas balik sekolah hari yg sama...si Fatin g bilik guru cari nrl... Kak Syikin kate nrl xda sini..nk bg pape letak atas meja.. Rupenye dia x letak pun,..nak jugak dia sampaikan sendiri biskut raya dia tu kat nrl..

Tersentuh jgk hati....bukan tak pernah nrl garang dgn bdk2 ni...marah2..pernah aje...

Utk Fatin,..dan utk semua anak2 murid cikgu... Cikgu Nurul awak mmg garang kalau peraturan dan disiplin kelas BI, awak x ikut. Cikgu Nurul,..mmg buat awak takut,..awak semua akan ddk diam..buat kerja sekolah.. Tapi sebenarnya...Cikgu saaayang awak semua. Cikgu nak semua boleh ikut peraturan..ada disiplin..sebab nanti masa depan,..bila awak kena patuh pd peraturan dan disiplin, dlm keadaan apepun,..awak dh boleh ikut...semua tu, perlu awak lalui dari sekarang lg...

Cikgu hrp,..cikgu takkan lupa awak semua...dlm setiap kali doa cikgu... 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...